Per a assegurar que l’auditor ISO aporta valor, és bo plantejar-se els següents punts:
Abans de la auditoria ISO
- Si tenim preguntes i cridem, podem parlar amb el nostre auditor ISO fàcilment? Habitualment quan els auditors són de plantilla, són fàcils de contactar. En el cas que la certificadora ISO utilitzi col·laboradors externs és més difícil contactar amb ells.
Quina experiència rellevant té en el sector? Quantes i quines empreses semblants han certificat? Encara que les grans certificadores tenen experiència en tots els sectors, hi ha auditores que són referències destacades en sectors concrets
Com interpreta la norma? Tenim accés a la seva interpretació? Encara que qualsevol certificadora ha de realitzar l’auditoria sobre tots els requisits de la norma ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, Responsabilitat Social o Seguretat Alimentària, és bo saber si la certificadora interpreta la norma de manera burocràtica o aportant valor a l’empresa.
En quins punts de norma es detecten més no conformitats? A vegades les certificadores fan informes explicant on detecten més no conformitats, tant en auditories inicials de certificació com en auditories de seguiment. D’aquesta forma podem intuir quins punts li dona més importància.
Què experiéncia tenen cadascun dels auditors que ens han assignat? Encara que tots els auditors estan capacitats per a auditar el seu sector, pot ser interessant conèixer l’experiència dels auditors per a valorar la seva capacitat d’aportar valor.
Com ens posem en contacte amb els auditors ISO? Revisar biografias d’auditors cap i altres auditors, és a dir, educació, experiéncia, empreses auditades, referèáncias. Les xarxes socials com Linkedin són una bona eina.
Com ha de comportar-se l'auditor ISO durant l'auditoria
- Com es posa l’auditor a la disposició del personal per a resoldre dubtes, durant l’auditoria? Encara que ha de poder fer tota l’auditoria, l’auditor ha de ser accessible per al personal durant l’auditoria per a resoldre dubtes que tinguin els auditats.
- Com gestiona la detecció d’una desviació o no conformitat? Un bon auditor evidencia adequadament la desviació i el comenta amb el client. Alhora ha de valorar fins a quin punt és un fet puntual o no. En la mesura que sigui possible una no conformitat ha d’aportar valor i per tant no convertir el sistema de gestió en un sistema burocràtic i sense sentit.