L’Anàlisi del context i les parts interessades és una eina requerida en una certificació ISO. Ens ajuda a detectar estratègies per a lèxit sostenible en el temps. Facilita com les empreses poden navegar tant al seu entorn actual per fer de les cadenes de valor un motor d’impacte positiu i creixement sostenible. A l’anàlisi del context i parts interessades, valorem l’entorn sobre el qual treballem, d’acord amb la nostra política integrada de gestió.
L’equivalent en el cas de Responsabilitat Social és “l’anàlisi de materialitat“.
Anàlisi del context
L’anàlisi del context identifica factors interns i externs que poden afectar el sistema de gestió, així com les necessitats i les expectatives de les parts interessades, amb l’objectiu de garantir l’eficàcia del sistema, la seva millora contínua i la consecució dels objectius.
Els factors externs més habituals són: Canvis legislatius o normatius; situació econòmica i del mercat; Tendències tecnològiques; Expectatives socials i mediambientals; Competència i benchmarking; Impactes del canvi climàtic; Requisits contractuals de clients.
Alguns dels factors interns que cal tenir en compte són: Cultura organitzativa i valors; Estructura i funcions internes; Recursos i competències del personal; Infraestructura i tecnologia disponible; Processos i metodologies de treball; resultats d’auditories i revisions; Objectius estratègics i polítiques internes.
Parts interessades
Les necessitats i expectatives més habituals de les parts interessades, tal com es requereix per a les anàlisis de context segons ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001, IQNet SR10 o altres normes, són:
Les parts interessades internes a tenir en compte són:
- Clients. Qualitat i fiabilitat del producte o servei, compliment de terminis, preu competitiu, servei postvenda.
- Treballadors: seguretat i salut laboral, estabilitat, formació, bon ambient de treball, condicions laborals.
- Proveïdors: Pagaments puntuals, relació a llarg termini, comunicació clara de requisits i canvis.
- Subcontractistes. Volen condicions contractuals clares, col·laboració i suport tècnic, entorn de treball segur.
- Direcció/Propietat: Busca rendibilitat, creixement sostingut, compliment legal, reputació, eficiència de processos.
- Entitat de certificació: Compliment dels requisits normatius, accés a la informació, millora continua demostrable.
- Auditors interns/externs: Accés a documentació, col·laboració, respostes clares i traçabilitat.
Les parts interessades externes a tenir en compte són:
- Administració pública: Compliment legal i normatiu, declaracions dins el termini, bones pràctiques ambientals i laborals.
- Comunitat local: impacte ambiental i acústic mínim, oportunitats laborals locals, responsabilitat social. |
- Competència (referència): Innovació, bones pràctiques sectorials, diferenciació.
- Entitats financeres: solvència econòmica, compliment d’obligacions, informació clara.
- Companyies asseguradores: gestió adequada de riscos, seguretat de processos i infraestructures.
- ONG/Grups ambientals: Respecte pel medi ambient, transparència, participació en iniciatives sostenibles.