Avantatges del Quadre de Comandament
El Balanced Scorecard (BSC) és una eina per a la gestió eficaç i eficient que aporta a la companyia:
- Èxit empresarial en facilitar la gestió i la direcció mitjançant a unir el seguiment i el control a curt termini amb la visió del seu pla estratègic. A més, el quadre de comandament pot incorporar indicadors o KPI de gestió de qualitat, gestió ambiental, seguretat i de Responsabilitat Social.
- Satisfacció dels clients. Orienta l’empresa feia els clients, ajudant a implementar la proposició de valor que genera vendes a la nostra organització.
- Implica el personal perquè coneixen i comparteixen els objectius estratègics, aconseguint el seu compromís, motivació, comunicació i orientació a l’assoliment d’objectius. Afavoreix la implantació d’un sistema de retribució variable per objectius.
- Integrable amb la seva certificat ISO. El BSC pot ser l’eina de seguiment de processos que requereix el certificat ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001 o RSC, entre altres.
Com implantem el quadre de comandament integral
En dissenyar, implantar i manenir el quadre de comandament, fem els següents passos:
Anàlisi de processos a partir del mapa de processos
Anàlisi de processos a partir del mapa de processos, tindrà en compte aquella documentació existent. Implica:
- Revisar el pla estratègic i les metes a mig/llarg termini o els objectius del sistema de gestió amb certificat ISO.
- Identificar i actualitzar la missió, visió i valors així com les diferents polítiques de gestió de qualitat, gestió ambiental, seguretat o Responsabilitat Social aprovades, per a després traduir-los en indicadors en cada perspectiva.
- Analitzar DAFO (febleses, amenaces, fortaleses, oportunitats) a partir de l’anàlisi del context i parts interessades.
- Implicar a Direcció i a l’equip directiu a través de reunions presencials, per a conèixer les seves prioritats.
Implica una anàlisi de la informació a fi de determinar aquells indicadors que podem obtenir.
Definir objectius per cadascuna de les perspectives del QCI
Definir objectius per cadascuna de les perspectives del CMI (habitualment):
- Financera: rendibilitat, eficiència de costos…
- Clients: satisfacció del client, reclamacions, fidelització, quota de mercat…
- Processos interns: eficiència operativa, eficiència energètica, gestió de qualitat, gestió ambiental, seguretat, responsabilitat social i innovació…
- Aprenentatge i creixement: formació, clima laboral, coneixement…
Els indicadors s’han de vincular amb els objectius estratègics i del seu sistema de gestió integrat.
Construcció del quadre de comandament amb indicadors
Construcció del quadre de comandament perquè s’uneixi eina visual i operativa. Implica:
- Elecció dels indicadors. Han de ser rellevants, mesurables, assolibles i alineats amb els objectius estratègics de cada perspectiva.
- Dissenyar una plantilla per a seguir fàcilment els indicadors. Implica l’ús d’eines per a gestionar el CMI com Excel, Power BI, Google Data Studio, programari especialitzat o ERPs amb mòduls de gestió estratègica.
- Vincular les dades automàticament si és possible.
Implantació i seguiment dels resultats del QCI
Implantació i seguiment dels resultats per a assegurar que cadascun dels indicadors ens aporta valor i que aporten valor per a facilitar el seguiment de l’organització.
- Formar als responsables sobre ús i lectura del quadre.
- Establir reunions de revisió periòdica. El CMI s’ha de revisar de manera mensual o trimestral, encara que depèn de les necessitats de l’organització.
- Anotar incidències, desviacions, causes i accions correctores.
- Relacionar-ho amb els objectius, bonificacions o revisions anuals si fos necessari.
Seguiment del quadre de comandament integral
Sempre hem de fer un seguiment del QCI per verificar que és útil i aporti valor a la seva organització.
Serveis de consultoria estratègica
Pot implantar el quadre de comandament integral amb la nostra consultoria estratègica a partir de:
- Consultoria estratègica per dissenyar, elaborar i implantar el quadre de comandament d’acord amb el Pla estratègic. Èxit garantit.
- Outsourcing estratègic. Vinculi el certificat ISO amb el Balanced Scorecard.
- Consultoria ISO Consultoria qualitat per implantar normes ISO, auditories ISO, outsourcing ISO i Software ISO.
- Formació Formació en management i qualitat. Formació presencial, formació on-line i formació mixta. Tramitem la Fundación Tripartita.
FAQs QCI
Què és el Quadre de Comandament Integral (QCI)?
És una eina de gestió estratègica que tradueix la visió i estratègia de l’empresa en objectius mesurables des de diferents perspectives.
El QCI ajuda a mesurar i gestionar l’acompliment, la qual cosa és clau per a complir els requisits de seguiment i millora contínua de les normes ISO. Principalment les normes ISO que es poden vincular amb el QCI són ISO 9001 (qualitat), ISO 14001 (ambiental), ISO 45001 (seguretat i salut) i ISO 50001 (energia), ISO 27001 (seguretat de la informació) entre altres.
Per a què serveix el Quadre de Comandament Integral?
El QCI serveix per a alinear l’estratègia amb els sistemes de gestió amb indicadors clau d’acompliment (KPIs) i facilita la presa de decisions, seguiment de l’estratègia i la millora contínua.
L’ús del QCI no és obligatori per a certificar una norma ISO, però és una eina molt útil per a complir amb requisits com a seguiment d’objectius, anàlisis de dades i millora del sistema.
Com contribueix el QCI al compliment del certificat ISO?
Qui ha d'utilitzar el QCI?
El QCI l’ha d’usar Directius, comandaments intermedis i responsables d’àrea que participen en la definició i seguiment d’objectius estratègics.
En una empresa certificada, el QCI ho gestiona l’alta direcció amb suport del responsable del sistema de gestió i els responsables de cada àrea.
Com contribueix el QCI a la millora contínua exigida per ISO?
En permetre una anàlisi periòdica de l’acompliment i detectar àrees de millora, el QCI impulsa la presa de decisions orientada a la millora sistemàtica.
El QCI és només per a grans empreses?
No. Qualsevol organització, independentment de la seva grandària, pot beneficiar-se del QCI per a alinear la seva estratègia amb l’operativa.
